Midden- en Oost-Brabant

‘We willen belevingsverslagen ook voor cliënten beschikbaar maken’

Het belevingsverslag is een uitvinding die zijn oorsprong kent in de cliëntenraad Midden- en Oost-Brabant. Ook in 2018 zijn er weer veel verslagen geschreven, waaronder door voorzitter Erik Fruytier. Wat is zo’n verslag precies? En wat hebben de verslagen in 2018 opgeleverd? Hierover gaan Erik en Dick Tolsma, secretaris en lid van het redactieoverleg, de dialoog aan.

Dick: ‘Wat heeft jouw interesse gewekt in de raad?’
Erik: ‘Als kaderlid van FNV werd ik drie jaar geleden gevraagd om in de raad te komen, waar ik inmiddels voorzitter van ben. Na een zwaar ongeluk in 1999 heb ik een tijdje in coma gelegen. Toen ik daaruit kwam, moest ik alles weer opnieuw leren. Ik ben uiteindelijk volledig arbeidsongeschikt verklaard en moest mezelf weer terugvinden. Met dit werk voor de raad voel ik mij weer betrokken bij het dagelijkse leven. Ik ben weer onder de mensen en ik ben ook blij iets te kunnen betekenen voor andere cliënten. Ik wil opkomen voor de mensen die door de bomen het bos niet meer zien.’

Dick: ’Waaraan kunnen cliënten merken dat de raad echt verschil maakt?’
Erik: ‘Als raadsleden worden wij door UWV uitgenodigd voor activiteiten die UWV voor cliënten organiseert. Daar schrijven wij een belevingsverslag van met als doel UWV te laten zien waar verbetering mogelijk is. Zo was ik een keer bij een bijeenkomst voor mensen die een Wajong-uitkering ontvangen. Als observant vielen mij dingen op die beter konden. De bijeenkomst was bijvoorbeeld in een drukke ruimte. Vaak kunnen mensen in die doelgroep daar niet goed mee omgaan. In mijn verslag gaf ik als tip: kies er de volgende keer voor om gasten verspreid over de dag te ontvangen. Ik eindig het verslag altijd met tips en ik begin met tops. Want er gaat heel veel goed, dat wil je behouden en dat moet je ook benoemen. De regiomanager van UWV ontvangt de verslagen van ons altijd op een A4’tje. Niet meer en niet minder. ’